Sprawdzian szóstoklasisty 2014

Aktualności

Tradycyjnie dzień 1 kwietnia obchodzimy w wielu krajach jako dzień dowcipów i żartów. Nie do żartów jednak było tegorocznym uczniom klas szóstych polskich podstawówek, którzy akurat tego dnia przystąpili do rozwiązywania testu podsumowującego nauczanie na poziomie szkoły podstawowej. W całej Polsce do sprawdzianu przystąpiło ponad 350 tys. uczniów. W górowskiej podstawówce było ich 56.

IMG_7046Zgodnie z założeniami sprawdzian ma kontrolować nie tylko wiedzę ucznia, ale i jego umiejętności, wykorzystanie podanej informacji w praktyce. Ma ocenić, w jakim stopniu uczeń opanował czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji, liczenie.

Wynik testu nie wpływa na przyjęcie ucznia do gimnazjum rejonowego. Liczyć się on będzie w przypadku wyboru gimnazjum spoza rejonu czy szkół prywatnych i społecznych.

W tym roku głównym tekstem w sprawdzianie, w oparciu o który skonstruowane były jego dalsze części był fragment opowiadania Juliusza J. Herlingera, Zaklęty dźwięk, Warszawa 1980:

„Bell był kiepskim elektrykiem, więc zanim przystąpił do konstrukcji swojego wynalazku, zabrał się ostro do nauki. Czytał dziesiątki książek, słuchał uważnie wskazówek specjalistów. Ostatecznie zbudował swój „mówiący telegraf”. Była to mała drewniana skrzyneczka, wewnątrz której Bell umieścił magnes z kilkoma nawiniętymi zwojami drutu. W pokrywie skrzynki znajdował się niewielki otwór przykryty krążkiem cienkiej blachy żelaznej. Nad skrzynką umocował tubę z grubego kartonu przypominającą muszlę uszną. Wyglądało to jak ucho zdolne do odbioru dźwięków. W taki sam sposób Bell zbudował przyrząd wydający dźwięki, połączony przewodami z „uchem”. Tak więc odbiornik, jak i nadajnik były w tym urządzeniu takie same”.

Test 2014

Bohdan Tchórz

Dodaj komentarz