Górowskie gimnazjum w Hiszpanii

Aktualności

Pod koniec kwietnia odbyła się, po Niemczech i Finlandii, wizyta w ramach wymiany międzynarodowej projektu Erasmus +. Malaga przywitała uczniów i nauczycieli Gimnazjum nr 1 im. Jana Pawła II w Górowie Iławeckim słoneczną, letnią pogodą.  Na lotnisku czekały rodziny, które ugościły Klaudię Tatol, Kamila Kuchtę, Wiktora Leśkiewicza i Jakuba Molestaka przez  kolejne 8 dni.

Podczas każdej wizyty w szkole są przeprowadzane zajęcia, wykłady i warsztaty na trzy podstawowe tematy: działania zmniejszające emisję dwutlenku węgla, rozwijanie przedsiębiorczości oraz metody i techniki nauczania. Tak było i tym razem. Uczniowie każdej ze szkół przedstawili rezultaty pracy nad założeniem własnej firmy,  m.in. strukturę organizacyjną założonej przez uczniów firmy, rezultaty badań potrzeb rynku, przygotowany statut, logo firmy, a nawet prototyp produktu.

          – My przedstawiliśmy nasz ecobottle chair.  Wszystkim bardzo spodobał się pomysł tworzenia z pustych butelek plastikowych foteli” – mówi  Klaudia, uczestniczka spotkania w Hiszpanii.

 Zajęcia w Instytucie Innowacji w Maladze pozwoliły uczniom zastanowić się nad możliwością połączenia rozwiązań ekologicznych z sukcesem biznesowym.

Hiszpańscy liderzy projektu  zaplanowali też wizytę w sortowni elektrośmieci Emma.

     – Oprócz poznania sposobów utylizacji, zorganizowano dla nas też zajęcia z kreatywnego recyklingu.  Z pozornie  niepotrzebnych rzeczy tworzyliśmy obrazy, instalacje,  ramki i inne ciekawe przedmioty, które powstawały w międzynarodowych grupach – dodaje Kuba.

Wyjazd do hydroelektrowni, na pozór mało przystępnego miejsca, okazał się wielkim wydarzeniem. Młodzież miała możliwość zejścia pięć pięter poniżej poziomu wody, zobaczyć wielkie turbiny pompujące wodę wysoko w górę, do zbiorników, z których następnie wodę spuszczano, produkując w ten sposób energię przesyłaną  do Malagi.

       – Odwiedziliśmy też farmę wiatraków, położoną wysoko w górach. Dla mnie już sama podróż autokarem po serpentynach górskich była wielkim przeżyciem – wspomina, nie ukrywając emocji Wiktor.

Uczniowie chętnie sprawdzali też, co znajduje się we wnętrzu takiego wiatraku. Natomiast nauczyciele podczas wspólnych sesji, obserwacji lekcji i po zapoznaniu się z prezentacjami każdej ze szkół na temat dostosowywania warunków i metod nauczania do indywidualnych potrzeb wypracowali wiele nowych rozwiązań w zakresie  pracy z uczniem, wymienili się spostrzeżeniami i doświadczeniami na temat wsparcia indywidualnego rozwoju ucznia.

– Każdego dnia pracuję z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dlatego cieszę się, że mogłam podzielić się swoimi przemyśleniami dotyczącymi tego rodzaju pracy ze specjalistami z innych krajów – mówi Lucyna Marciniuk, opiekun polskiej młodzieży, na co dzień oligofrenopedagog.

Każde wspólne szukanie pomysłów, działania, wyprawy, słuchanie muzyki, śpiewanie, tańczenie, czy próbowanie nowych potraw, spowodowały, iż zauważalna na samym początku nieśmiałość większości uczestników zatarła się. Uczniowie wrócili do  domu pełni wrażeń, zachwyceni otwartością i gościnnością przyjmujących ich rodzin, deklarując, że długo nie zapomną tej wizyty.

– Wszędzie mogliśmy zobaczyć coś ciekawego,  począwszy od  wypożyczenia piłki na przerwie w szkole, poprzez bardzo kulturalnych kierowców na przejściach dla pieszych, do bardzo  późnej –  jak dla nas – pory jedzenia rodzinnego obiadu –  podsumowuje pobyt w Maladze Kamil.

Udział w projekcie to nie tylko zwiedzanie i wycieczki, których naturalnie nie zabrakło, to przede wszystkim ciekawe zajęcia w szkole, wymiana doświadczeń zarówno wśród nauczycieli jak i uczniów.

         – Każdy z nas przywiózł do domu wiele inspiracji na ciekawe zajęcia, rozwiązania proekologiczne, czy wreszcie pomysły na założenie w przyszłości  własnej firmy. Uczniowie biorący udział w tym spotkaniu przygotowują się do przekazania pozostałym uczestnikom programu Erasmus+  w szkole zadań wyznaczonych do zrealizowania podczas spotkania w Maladze przez każdą ze szkół, po to, aby przy okazji kolejnej wizyty móc podzielić się swoimi przemyśleniami, rozwiązaniami i efektami wspólnej pracy – komentuje szkolny koordynator projektu Bożena Kobusz – Dzięki temu nasi uczniowie uczą się kierowania zespołem, delegowania zadań, planowania i przede wszystkim współpracy.

Dodatkowym atutem projektu jest fakt, iż wszystkie wydatki związane z podróżą,  przeloty, czy też kieszonkowe dla uczniów są finansowane z FRSE, Erasmus +, co pozwala na realne wyrównywanie szans wśród uczniów naszej szkoły. To jest też ogromna motywacja do  rozwijania umiejętności komunikacyjnych, personalnych i językowych uczniów.

Po wakacjach kolejna wizyta, tym razem w Palermo we Włoszech, następnie w Truro w Wielkiej Brytanii, a wiosną przyszłego roku to właśnie górowskie gimnazjum będzie gospodarzem spotkania międzynarodowego.

 – Projekt Erasmus + jest już trzecim (w poprzednich edycjach pod nazwą Comenius) tak dużym i  od lat jedynym w naszym powiecie  tego typu projektem międzynarodowym.  Ponadto szkoła od 2001 roku organizuje polsko-niemiecką wymianę młodzieży. W naszej szkole jesteśmy już tak przyzwyczajeni do międzynarodowych projektów, że większość naszych uczniów brało lub planuje wziąć udział w wymianie młodzieży –  podsumowuje dyrektor górowskiego gimnazjum Dariusz Hawrylec.

Bożena KOBUSZ

koordynator projektu ERASMUS+

w Gimnazjum nr 1 im. Jana Pawła II

Dodaj komentarz